Log in
Log in with USB
Inloggen met vingerafdruk wordt binnenkort mogelijk.
In deze handleiding lees je hoe je de voortgang en uitval van bezoekers in een meerstapsformulier kan meten in een trechter in Google Analytics. We gaan er van uit dat je Google Analytics al hebt ingesteld. Zo niet lees je hoe je dit kan doen op de handleiding over het instellen van Google Analytics.
Om de lijst met meerstapsformulieren te openen klik je op de pin "Meerstaps formulieren". Is deze niet beschikbaar? Dan kan je deze zelf toevoegen uit de lijst met populaire pins.
Houd je muis boven de het meerstapsformulier waarvan je de gegevens wilt meten in Google Analytics. Klik daarbij dan op de knop "stappen".
Alle stappen die je wilt meten geef je nu een naam. Je bewerkt een stap door op die stap te klikken in de lijst. Daarna zoek je in het formulier naar het veld "Analytics event categorie". Typ daar in de naam. Gebruik voor de naam enkel kleine letters en cijfers, geen andere tekens.
Log in nu in Google Analytics. Open de property van de website waarvan je de gegevens wilt meten. Daarna klik je op de Admin knop onder aan het menu in Google Analytics.
Klik nu in de derde kolom op de knop Goals. Staat je Google Analytics ingesteld op Nederlands dan heet deze knop Doelen.
Klik op de knop "+ NEW GOAL" om een nieuwe funnel in te kunnen stellen. Bij de nederlandse versie is dit de knop "+ NIEUW DOEL".
Bij de eerste stap van de wizard voor een nieuw doel kan je kiezen voor vele opties. Kies voor de optie "Custom" ("Aangepast") helemaal onderaan het rijtje. Klik daarna op Continue (Doorgaan).
In de tweede stap van de wizard geef je de funnel een naam. Je mag hier zelf een naam voor verzinnen. Bij het type kies je voor Destination (Bestemming).
Bij Destination (Bestemming) voer je de URL in van de laatste stap. De URL bepaal je als volgt:
Zet nu de optie voor de Funnel (Trechter) op ON (AAN). Daarna voer je één voor één de stappen die leiden naar de laatste stap in. In het eerste veld geef je de stap een naam. In het tweede veld zet je de url van die stap. De url bepaal je op dezelfde manier als je de url voor de laatste stap heb bepaald.
Bij alle stappen kan je de Required (Verplicht) op No (NEE) laten staan.
Klik nu op de Save (Oplaan) knop om de funnel op te slaan
De funnel die je gemaakt hebt wordt nu zichtbaar in het menu van Google Analytics bij CONVERSIONS > Goals > Funnel Visualisation (CONVERSIES > Doelen > Trechterweergave).
Het kan even duren voor de eerste gegevens in de trechter zichtbaar worden.